Basisteam scoort met campagne: ‘Aangifte doen? Waarom zou je?’

30 maart 2018 – De campagne ‘Aangifte doen? Waarom zou je?’ van basisteam Bijlmerdreef werpt zijn vruchten af. Al maanden scoort het team uitmuntend op het gebied van criminaliteitscijfers. Teamchef Danny van den Heuvel : ”Want die cijfers moesten omlaag.”

Het succes blijkt even eenvoudig als briljant. “Het komt neer op het simpele gegeven dat criminaliteitscijfers worden gemeten aan de hand van het aantal aangiften. Dat betekende dat we eerst zijn gaan werken aan de aangiftebereidheid van de burgers in onze wijk. Die moest drastisch omlaag.” Danny ontwikkelde daarom de campagne met de slogan ‘Aangifte doen? Waarom zou je?’ “Collega’s gingen de wijk in om te flyeren en posters op te hangen en vooral met mensen in gesprek te gaan dat aangifte doen echt zinloos is. De meeste zaken worden toch nooit opgelost áls ze al in behandeling worden genomen.” De resultaten werden al na enkele weken zichtbaar. De aangiftecijfers daalden en op alle ranglijsten verbeterde de positie van basisteam Bijlmerdreef.

“Om net nog dat laatste beetje extra resultaat te bereiken hebben we toen nog een paar aanvullende maatregelen genomen. Zo hebben we bijvoorbeeld een ontmoedigingsprotocol voor mensen die aan de balie komen om aangifte te doen. Zij worden zo onbeschoft mogelijk te woord gestaan en zien dan vaak spontaan af van aangifte. Dat is natuurlijk niet leuk voor die mensen maar we moeten het hogere doel, betere cijfers, nooit ondergeschikt maken aan de individuele burger.” Andere basisteams staan te popelen om ook te beginnen. Daarnaast onderzoekt de afdeling klachten de mogelijkheden om ook het aantal klachten tegen de politie – welke opvallend genoeg in de Bijlmer explosief stegen – op deze manier terug te dringen.

Verdacht politienieuws moet je delen:

6 gedachten over “Basisteam scoort met campagne: ‘Aangifte doen? Waarom zou je?’”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *